راهنمای خرید فر
راهنمای خرید فر

راهنمای خرید فر توکار


راهنمای خرید فر

فر در زبان ایتالیایی  Forno و به زبان انگلیسی Oven نامیده میشود. امروزه با توجه به چیدمان آشپز خانه ها به سبک مدرن استقبال بسیاری درخصوص خرید فر توکار (نصب در داخل کابینت) از سمت خریداران انجام میگردد.

به دلیل اینکه در کشور ما هزینه های مصرف گاز از انرژی برق خیلی ارزانتر است طبیعتا فرهای گازی هزینه کمتری دارند و از طرف دیگر فرهای برقی به دلیل داشتن فن کانوکشن و گریل ،برنامه پخت متنوعی داشته که برای خریداران  ایجاد جذابیت میکند.

فرهای توکار از نظر مصرف انررژی ، ظرفیت، اندازه و ابعاد تقسیم بندی میشوند.

فرهای توکار از نظر مصرف انرژی به سه دسته تقسیم میشوند

  1. برقی
  2. گازی
  3. برق- گاز
  • فر گازی :برای پخت ، تنها از انرژی گاز استفاده می کند و فقط برای روشن شدن و یا موتور جوجه گردان نیاز به انرژی برق دارد .
  • فر برق و گاز:(فری است که به انرژی گاز و انرژی برق به صورت همزمان نیاز دارد و بدون هرکدام از این دو انرژی آماده کار کردن نیست .در فر برق و گاز در قست بالای آن المنت تعبیه شده و گرمای بالای فر به وسیله برق تامین می شود که در یکنواختی پخت از بالا موثر است و پخت اصلی به وسیله گاز از پایین صورت می گیرد.

مزایای فربرق و گاز و یا گاز:

با توجه به مصرف انرژی گاز و مقرون به صرفه بودن مصرف این سوخت در کشور ما این فرها برای مصارف شیرینی پزی و رستورانها که بیشتر از ۸ ساعت در روز مورد استفاده قرار میگیرند مناسب میباشد

معایب فرهای برق و گاز و یا گاز:

۱٫اساسی ترین مشکل فرهای گازی خاموش شدن فر به دلیل بسته بودن فضای فر است به این صورت که وقتی فر شروع به کار می کند و درب آن بسته می شود سیستم گازی داخل فر حین پخت به دلیل نرسیدن اکسیژن مرتب خاموش شده و سبب پایین آمدن کیفیت پخت غذا می شود

۲. یکنواخت نبودن پخت در فرهای گازی و فر برق و گاز: چرا که در فر های گاز سوز٬ شعله فقط در یک ردیف به عرض تقریبا ۱۰ سانتیمتر و به طول فر قرار دارد ولی در فرهای برقی این گرما در سرتاسر کف فر به صورت یکنواخت و یکپارچه ساطع می شود٬در فرهای گاز سوز جدیدتر با قرار دادن فن در پشت فر سعی به برطرف سازی این مشکل نموده اند که به مرور ثابت شده که با اینکه فن در خاموش نشدن و خفه نکردن فر بی تاثیر نبوده ولی در مواردی باعث خشک شدن مواد پخته شده می شود.

۳.فر های گازی و برق و گاز نیاز به پیش گرمایش دارند و حتما باید حداقل ۱۰ دقیقه قبل از شروع به پخت فر را روشن کنید تا گرم شود چرا که فرهای گاز سوز با سرعت خیلی کمتر از فر برقی به دمای مورد نظر خواهد رسید.

۴.یکی دیگر از مشکلات اصلی فرهای برق وگاز این است که این فر ها نمی توانند به طور همزمان از هر دو جهت بالا و پایین روشن باشند چرا که با چرخاندن پیچ فر برای روشن کردن پایین فر المنت بالا خاموش شده و برای روشن کردن المنت بالا گاز پایین خاموش می شود که این امر مشکلات بسیاری برای مصرف کننده ایجاد می کند.

راهنمای خرید فر

فر برقی :به فرهایی گفته می شود که تنها با انرژی برق کار میکند٬ برای پخت اصلی یا همان گرمای اصلی پایین و گرمای تکمیلی که همان گرمای ساطع شده از بالاست فقط نیاز به انرزی برق دارد.

مزایای فرهای برقی:

۱.پخت سریع و یکنواخت

۲.دارای برنامه های پخت متنوع به معنی کنترل گرما در جهت های مختلف فر با حرارت های مختلف

۴.امکان بسته بودن در حین استفاده از فر که مانع اتلاف انرژی و خارج شدن بوی غذا می شود.برخلاف فر های گاز سوز که نیاز به باز کردن یا داشتن راه ورود هوا برای خاموش شدن های ناگهانی دارد.

معایب فر برقی:

همانطور که توضیح داده شد به دلیل اینکه در کشور ما هزینه‌های مصرف گاز از انرژی برق ارزانتر است طبیعتا فر گازی هزینه پخت کمتری دارد .

درپایان لازم به توضیح است هر چه ویژگی های فر توکار بیشتر باشد ، قیمت آن بالاتر است. اما برخی ویژگی ها واقعا باعث راحتی و ایمنی بیشتر میشوند. از جمله ویژگی های ارزشمند فر داشتن سیستم تمیز کننده فر و قابلیت جداسازی قطعات داخلی فر به منظور تسهیل پاکیزگی محفظه فر داخلی آن میباشد ، بنابراین در زمان خرید  به ویژگیهای آن دقت لازم را مبذول فرمایید.

مشخصات مهم در انتخاب فر


راهنمای خرید فر

امروزه در بازار محصولات متنوعی از فر تولید و به فروش میرسد خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت انتخاب و خرید بسیار آسان شده است. شما میتوانید با کمی جستجو در اینترنت اطلاعات کلی در مورد انواع فر و ویژگی های آن دریافت نمایید . در زیر به برخی از مشخصات مهم در انتخاب یک فر مناسب اشاره میگردد.

درب فر

جنس درب فر را به منظور مشاهده غذا هنگام پخت، شیشه ای در نظر می گیرند و برای اینکه گرما داخل فر نگه داشته شود، از دولایه یا سه لایه شیشه، در ساختار درب فر استفاده می کنند، لایه های شیشه ای با فاصله از هم هستند که هوای بین آنها مانند عایق گرما عمل می کند و باعث میشود هوای داغ از طریق درب فر هدر نرود و وقتی جداره بیرونی فر را لمس میکنیم داغ نباشد. هرچه تعداد لایه های درب فر بیشتر باشد، مزیتی بزرگ برای فر محسوب می شود.
برخی مدل های فر، این قابلیت را دارند که میتوان درب فر را از بدنه جدا کرد، این امکان باعث می شود برای نظافت فر راحت تر عمل کنید
برخی از فر ها دارای درب مجهز به آرام بند هستند که مزیتی برای فر محسوب میشود

فن کانوکشن

برای گردش هوای گرم در کل فضای داخل فر، فن کانوکشن تعبیه شده تا حرارت در تمام نقاط فضای داخلی فر یکسان باشد و همه جای غذا حرارت یکسانی ببیند. فن کانوکشن تاثیر زیادی در پخت خوب غذا و خوش طعم و مغز پخت شدن غذا دارد تا جایی که هنگم خرید فر حتما دقت کنید مجهز به فن کانوکشن باشد. جای این فن روی دیواره عقب فر است به طوریکه درب فر را باز کنید بر روی دیواره روبرو دیده می شود

برنامه پخت

تعداد برنامه پخت در فرها متفاوت است برخی ۶ برنامه و برخی بیشتر. بعضی برنامه ها قبلا برنامه ریزی شده هستند ، فرهایی که برنامه پخت در حافظه ی آنها قرار داده شده، (تنظیمات اتوماتیک فر برای غذایی خاص) در تنظیمات اتوماتیک زمان و درجه حرارت لازم قبلا برنامه ریزی شده ولی برخی فرها این قابلیت را به شما می دهد تا برنامه ی جدیدی به دلخواه اضافه کنید .

حسگر پخت( Meat probe)

حسگر پخت و یا Meat probe ، که داخل گوشت یا کیک یا هر غذای دلخواه قرار میگیرد و دمای داخل غذا را اندازه گیری می کند عملیات پخت تا زمانی ادامه پیدا می کند که دمای این حسگر که داخل غذاست به دمای دلخواه ما که قبلا تنظیم کرده ایم برسد. پس با قرار دادن تستر پخت داخل غذا می توانیم از مغز پخت شدن غذا مطمئن شویم.

جوجه گردان

یکی از جذاب ترین ویژگی های فر، داشتن جوجه گردان است.

یخ زدایی

یکی دیگر از ویژگیهای فر میباشد که جهت یخ زدایی از مواد غذایی منجمد شده به کار میرود . در این روش باید وزن ماده غذایی را وارد کنیم تا فر مدت زمان یخ زدایی را خودش تخمین زده و یخ زدایی را آغاز کند. یخ زدایی توسط فن کانوکشن انجام می شود.

ویژگی بدنه داخلی فر

دارای ویژگی Self clean یا Easy clean باشد. جداره داخلی فر از لعابی ساخته شده باشد و دارای این ویژگی باشد که چربیها به راحتی از بدنه فر تمیز گردد.

راهنمای خرید فر

نوع مصرف انرژی

فرهای گازی: از نظر مصرف سوخت و انرژی مقرون به صرفه میباشند
فرهای برق و گاز: استفاده همزمان از برق و گاز در ایجاد گرمایش فر
فرهای برقی: دارای برنامه پخت بیشتر ، طرح و دیزاین متنوع تر نسبت به فرهای گازی و برق و گاز میباشند،پخت یکنواخت غذا به دلیل توزیح یکنواخت حرارت
ریل تلسکوپی
ریل استفاده شده در طبقات فر میباشد که جابجایی و حرکت سینی را به راحتی امکانپذیر میکند
در پایان مواررد ذکر شده از نکات مهم در انتخاب فر میباشد که میبایست در هنگام خرید اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید.

راهنمای جنسیت  بدنه فرها


راهنمای خرید فر

بدنه خارجی فر:

بین جداره داخلی و جداره بیرونی فر، با موادی که عایق گرما هستند مثل فوم یا پشم شیشه، عایق بندی شده تا گرمای داخل فر، هدر نرود و کابینت های آشپزخانه از گرمای فر محفوظ بمانند.

اگر عایق بندی خوب نباشد حین پخت، فر سرد می شود و گرمایش را چندین بار در طول پخت تکرار می کند.

بدنه داخلی فر:

امروزه اصطلاحات زیادی در خصوص بدنه داخلی فرها به کار برده میشود بنابراین توضیح این اصطلاحات میتواند در انتخاب شما خریدار محترم بسیار تأثیر گذار باشد.

  • خود تمیز کننده یا Self clean

چنانچه دیواره فر سلف کلین باشد دیگر نیازی نیست انرژی خود را صرف تمیز کردن و برطرف کردن چربی های ایجاد شده روی بدنه فر بنمایید

سیستم خود تمیز کن  با بالا بردن زیاد دمای داخلی فر، چربی‌ها و آلودگی‌ها را به لایه نازکی از خاکستر تبدیل می‌کند که سپس پاک کردن آن‌ها با یک دستمال مرطوب بسیار آسان می‌شود.  امروزه این سیستم‌ها با عناوین مختلفی مانند خود تمیز کن پیرولیتیک یا کاتالیزوری در بازار وجود دارند که اساس کار همه آن‌ها همان از بین بردن رسوبات مواد غذایی با استفاده از حرارت بسیار بالا است.
فرهای کاتالیزوری :در سیستم‌های خود تمیزکن کاتالیزوری، رشته‌های کاتالیزوری آلودگی‌ها و چربی‌ها را به خود جذب می‌کنند. سپس این آلودگی‌ها با حرارت بسیار بالای ایجاد شده، از این رشته‌ها جدا می‌شود و شما قادر خواهید بود تا آنها را بطور کامل از اجاق خود جدا نمائید.

فرهای پیرولیتیک: برای تبدیل چربی روی بدنه فر به خاکستر از دمای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد استفاده می کنند.پس از اتمام حرارت دهی میتوانید با یک دستمال مرطوب بدنه فر را تمیز نمایید.

  • کریستال کلین

معمولا کل فضای داخلی با لعاب پوشیده شده است این لعاب در حرارت بالا مقاومت دارد و بیشتر رنگ مشکی برای آن استفاده می شود پوشش لعاب به کار رفته، بدون خلل و فرج است که تمیز کردن آنرا آسان کرده است، در اصطلاح لعاب کریستال کلین می گویند ، این اصطلاح در خصوص بدنه فرهای شرکت کن به کار برده میشود

  • Easy Clean

Easy Clean به معنای تمیزکاری آسان ، بدنه فر از جنس و یا لعابی ساخته شده است که از چسبیدن دوده و آلودگی به دیواره‌های داخلی فر جلوگیری کرده بنابراین پاکسازی را ساده‌تر می‌کند. به دلیل مقاومت زیاد پوشش داخلی در برابر بقایای غذا، مصرف کنندگان تجربه طبخ سالم‌تر و تمیزتری را خواهند داشت.

بدون نیاز به مواد شیمیایی سخت و ساییدن، قابلیت EasyClean تمیز کردن را به چند گام ساده تبدیل می‌کند: آب را به داخل فر اسپری کنید، کلید لمسی EasyClean را فشار دهید، فر را روشن کنید و پوشش لعابی داخلی را تمیز کنید. از این ساده‌تر نمی‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]